Friday, July 9, 2010

diskriminasi pergi neraka.

kalau korang ni dah mula follow blog aku sejak blog lama aku lagi, mesti korang pernah ada baca entry aku yang pasal warna kulit. [klik sini]

dan kalau korang ni dah mula follow blog aku sejak blog lama yang tak matang aku tu dulu, korang mesti pernah ada baca pasal yang aku tulis yang taman perumahan aku sucks gila. [klik sini]

okey aku nak mula cerita dah ni. are you guys ready ?

taman perumahan aku ada padang bola. tak besar, tapi ramai jugak yang turun datang main tiap tiap petang. tapi aku lebih terarah untuk naik motor dan main bola dekat padang taman perumahan orang lain yang jauhnya lebih kurang dalam 6km pergi balik.

kenapa ?

sebab dekat padang taman perumahan aku, wujudnya satu perkara yang dipanggil, diskriminasi. kalau korang rajin turun padang dekat taman perumahan aku tu, korang akan nampak bagaimana sekelompok lelaki melayu, akan berganding bahu dengan lelaki lelaki melayu yang lain. manakala team lawan, dibarisi oleh mamat mamat cina, korea, dan juga selebihnya nigga.

tambah buruk bila, kalau aku tengok sudut lain padang tu, aku boleh nampak jelas sekelompok lelaki india main sendiri sendiri.

sedikit pon tak ada semangat satu malaysia. atleast, gabung melayu cina india, pastu lawan mamat korea dengan nigga tu pon okey apa ?

betapa perangai memilih kaum betul dekat taman perumahan aku ni. aku bukan nak kata apa lah, tapi kalau dah orang orang rukun tetangga pon mentaliti dah salah, nak buat macam mana ?

aku tak pernah suka duduk sini. disini wujudnya diskriminasi warna kulit.

mujur tuhan jadikan aku rabun warna. aku sedikit pon tak pernah nak pertikaikan manusia berlainan warna kulit.

2 comments:

afiqsiddhartha said...

aku rasa diskriminasi warna kulit itu tak akan hilang sampai kiamat. Positif atau negatif belakang cerita. Satu kemestian bagi manusia cetek akal.

hzrh said...

kadang2 aku rasa terpaksa diskriminasi kan kaum aku sendiri disebabkan mentaliti kaum aku yg macam tu.