Friday, April 8, 2011

pernah.

orang kata, kalau nak jadi orang yang successful dalam bidang yang diceburi, kena ada ilmu dan pengalaman.

ilmu alhamdulillah, tak payah pergi sekolah filem pon, so far, macam macam yang aku dah dapat melalui pengalaman yang aku timba sejak dua menjak ni.

orang kata lagi, kalau nak jadi hebat, kena pernah buat semua kerja. supaya kita mahir semua kerja. atleast bila jadi besar, tak adalah diperbodohkan sebab tak tau apa apa.

aku dah pernah buat air untuk pengarah. maka aku dah tau macam mana perasaan bengang bila kena buat air untuk orang sedangkan diri sendiri tak ada air nak minum.

aku dah pernah pasang khemah. maka aku dah tau macam mana teriknya hati bila pasang khemah untuk orang, tapi diri sendiri kena panas.

aku dah pernah pegang clapperboard. maka aku dah lali sangat macam mana perasaan kena marah sebab board tak masuk frame.

aku dah pernah jaga traffic. maka aku dah paham sangat dengan karenah rakyat malaysia yang tak reti sabar nak redah jugak traffic bila orang shooting.

aku dah pernah buat runner. maka aku dah paham perasaan bangsat tidur cuma dua tiga jam satu hari sebab nak kena pergi ambil hantar orang lepas shooting.

aku dah pernah buat conty. maka aku paham benar perasaan bila kena marah dengan cameraman sebab ulang ulang kali tanya pakai filter apa, pakai magazine berapa, pakai lens apa.

aku dah pernah jaga vtr. maka aku paham benar perasaan bila tiba tiba BNC buat perangai lepas tu kena marah dengan semua orang sebab monitor tak keluar gambar tiba tiba masa shooting.

aku pernah jaga casting. cari extra bagai. aku dah muak layan karenah orang yang cakap nak datang jadi extra, tiba tiba last minute tak datang langsung tak bagitau.

aku pernah pasang lampu. aku pernah pasang track. aku pernah kena marah sebab bila masa post production, dolly yang aku tolak tu tak cukup laju sama dengan tempo lagu.

bila aku nak pernah jadi assistant director dengan director pulak niii? dah tak sabar nak pegang tanggungjawab lagi besar dah ni!

2 comments:

scha said...

kau dah bawak nadjmee sekali dalam dunia seni ni. hadoyai.

Elmi said...

aku bagi dia kerja je pon.